Linnea 2:een on vuosikymmenten aikana maalattu kymmeniä kertoja elinestomaalia jota myös myrkkymaaliksi kutsutaan.
Vuosi 2016, pohjan soodapuhallus
Linnea 2:n pohja soodapuhallettiin 3.4.2017. Kyseisenen päivä oli ilmankosteudeltaan suuri ja vähän väliä tihutti vettä. Veneen alustaan oli levitetty suojapressu josta puhalluksessa irtoava eliönestomaali (ja sooda) oli helppo kerätä talteen. Myös veneen ympärille oli laitettu suoja, jotta puhallussooda ei leviäisi ympäri telakka-aluetta. Tämä aiheutti ihmetystä muiden telakalla olijoiden keskukuudessa, yleensä kuulema suojia ei ole tapana käyttää. No, ajat muuttuvat.


Kun kaikki elinesomaali oli oli puhallettu irti, niin tuli päätöksen aika puhalletaanko myös primeri irti. Venettä ostaessani minulle oli sanottu että primeria on 6 kerrosta. Koska primeri vaikutti hyväkuntoiselta, päätin, ettei sitä puhalleta pois. Tämä oli todennäköisesrti virhe päätös.


Uusi priemeri, International Interprotect (2-komponetti)

Pohjaan maalatiin huhtikuun alussa (8.4. kello 13) kohtalaisen kosteassa ja koleassa ilmanalassa. 2-komponettista primeria olisi nyt seitsämän kerrosta. Koska uusi primeri maalattiin vanhan päälle, ei ilman lämpötilasta ja kosteudesta niin kauhesti välitetty. Toki auringossa lämpötila oli noin 8-10 astetta, mutta kun maalaus tehtiin alumiinin lämmettyä yön jälkeen riittävästi eli iltapäivästä, niin kostean kylmä ilta lähestyi vääjämättä.
Eliönestomaali International Trilux

Eliönestomaali maalataan tarttuvuuden parantamisksi vähän nahkean pohjamaalin päälle eli se maalattiin samana päivänä kun pohjamaali kello 15:30 (kamerapuhelimen kello). Linnea 2 maalattiin vuonna 2017 International Trilux eliönestomaalilla (aiemmin käytetty International Cruiser Eco) joka on sopiva alumiiniveneeseen sekä on sallittu Suomen vesillä. Näihin aikoihin elinestomaaleihin tehtiin muutoksia ja maalien esto-pitoisuuksia lasketiin huomattavasti ja aiempaa International Cruiser Eco maalin myynti Suomessa kiellettiin. Erityisen ongelmalliseksi tämä muutios tuli alumiinille soveltuville elinestomaaleille.
Veneen nosto syksyllä 2017 ja 2018

Kun vene nostettiin sykysllä 2017, oli sen pohjassa huomattava määrä näkkejä. Eliönestomaali ei ole selvästi tehnyt tehtäväänsä. Tällä elinestomaalilla ei voitaisi jatkaa.

International Trilux ei selkeästi ole riittävän hyvä eliönestomaali tiukentuneiden rajoitusten jälkeen. Tämä vaikuttaa polttoainetalouteen (luonto kiittää) sekä pohjan keväthuoltoon. Pitää vielä ottaa huomioon että Linnea 2:n pohja pestään sukeltajan toimesta joka vuosi kun PSS lähettää tekstiviestin jossa ilmoitetaan koska näkit kiinnittyvät pohjaan.
Kaudeksi 2019 pohja maalattiin Trilux 33:lla, eikä syksyllä nostettaessa pohjassa ollut näkin näkkiä. Trilux 33 oli ihan eri tuote kuin Suomessa myytävä Trilux.
Näkit ja primerin irtoaminen. Alumiini ja merivesi.
Näkki ongelma aiheutti sen, että jokaisen näkin kohdalta sitä irroittaessa lähti myös pohjan primeri. Tämä tarkoitti sitä, että Linnea 2:n pohjassa alkoi olemaan satoja alkavia pistesyöpymisiä. Ennen pitkään, eikä edesniin kovin pitkän ajan kuluttua vaan jopa jo muutaman vuoden kuluttua, Linnea 2 olisi ollut romutuskunnossa kun pohja olisi ollut täynnä syöpymisiä. Tämän asian kanssa taisteltiin siis muutama vuosi.

Vuonna 2020 pohjaa joudutiin hiomaan rälläkän lamellilaikalla jo hyvin paljon alumiinipuhtaaksi. Hiontareunaan tulee selkeä pykälä ja tämä aiheuttaa pohjan epätasaisuutta, veden pyörteilyä ja suurentuvaa kulkuvastusta. Joka taas aiheuttaa kasvavaa polttoaineen kulutusta. Jopa huomattavaa.

Vuosi 2021. Pohjan hionta alumiinipuhtaaksi.
Vuonna 2021 se oli sitten tehtävä. Pohja piti saada alumiinipuhtaaksi, kaikki maali pois. Ei ole varmaa miksi pohjan primeri ei kestänyt vaan se irtosi. Selkeästi vuonna 2017 pohja olisi pitänyt puhaltaa alumiinille saakka. Osa syy oli myös vuosien 2018 ja 2019 näkki-invaasio. Joka tapauksessa puhaltamisella vuonna 2016 saatiin paksu vuosikymmenten aikana tullut epätasainen myrkkymaali puhallettua pois ja se helpotti huomatavasti tätä tulevaa projektia. Lisäksi puhaluksen jälkeen pohja olisi joka tapauksessa pitänyt hioa karkealla 40 hiomalaikalla primerin tarttuvuuden parantamiseksi. Joten se puhallukseen käytetty rahamäärä ei mennyt hukkaan.

Rälläkkä käteen ja hiomaan.

Ensinnä. Eliönesomaali ei ole terveellistä ihmisellekään. Ei myöskään 2-komponettinen primeri. Ei myöskään hionnassa irtoavat alumiinihiukkaset. Suojaa siis itsesi. Hengityksen suojaukseen kokokasvo-osa on paras ratkaisu, lisäksi kuulosuojaus sekä ihon ja vaatteiden suojaus esim. Tyvek asulla (tai vastaava).

Ikänäköisenä arvostan Scotchin (ex. AGA, ex. Interspiro) kokokasvo-osan suomaa mahdollisuutta laittaa silmälasit kasvo-osan sisällä oleviin kiinnikkeisiin.

Hiontaan kokeilin rillaisia työkaluja. Ammattitasoinen nauhahiomakone ei toiminut, mikään muukaan ”ihmekone” ei toiminut. Parhaaksi osoittautui 125 mm rälläkkä (kulmahiomakone) lamellilaikalla jonka karkeus on 40. Ja tässä korostetusti kannattaa panostaa laatuun. Kokeilin eri merkkisiä ja eri hintaisia laikkoja. Halvoilla sai noin 0,3 neliön hiottua ennen vaihtoa, kun kallimmalla sai jo monta neliörtä. Koko pohjaan meni noin 20 kpl laadukkaita lamellilaikkoja. Laadukkaita ovat mm. Bachon ja Wurthin lamellilaikat.

Hiontaan meni kolme päivää (kukin joitakin tunteja) eli kolme sessiota. Aloitin urakan 5.6. ja pohja oli hiottu 8.6. Kovin montaa tuntia kerralla ei jaksanut hioa, varsinkin lähes vaakasuorat pinnat perässä olivat raskaita hio, kun rälläkkää piti työntää ylöspäin ja työskentelyasento oli todella vaikea. Löytyi paljon lihaksia joita ei ollut käyttänyt pitkään aikaan ja se tuntui tulevina päivinä.

Maalamisesta.

Aluminiveneen pohja tulee maalata hionnan jälkeen kahdeksan tunnin sisällä, koska alumiini alkaa okisdoitua. Lisäksi tartunnan takaamiseksi pohja tulee hioa mahdollismimman karkealla hiomapaerilla eli 40. Lisäksi pohja pitää puhdistaa hionnan jälkeen rasvasta, pölystä ja muista epäpuhtauksista. Tämän voit tehdä esim. pesemällä pohjan mineraalitarpätillä irtopölyn poistamisen jälkeen (harjaus).

Käytä 2-komponettisen maalin annosteluun valmiita mitta-astioita joita maalikauppiaat myyvät. Tähän laitetut muutama euroa ei ole lainkaan huono sijoitus. Sekoitukseen kelpaa vanha kunnon puutikku, koneellinen sekoitin roiskii näissä olosuhteisa liikaa.
Paljonko maalia on jäljellä?
Paino sen kertoo. Linnea 2:ssa mitataan matkalaukkujen punnitusvaalla paljonko nestekaasupullossa on kaasua jäljellä (mittaustulos – pullon taara). Samalla menetelmällä voi mitata paljonko maalia on jäljellä. Mittaa alkuun täyden maalipurkin paino (tässä 4,95 kg) ja arvio purkin taarapaino.

Maalausvälineet.

23 cm leveä mohairtela on paras vaihtoehto. Tätä tukemaan kohtuu leveä esim. 70 mm pensseli.
Primerin maalaus
Maalaa maalin valmistajan ohjeita noudattaen useita kerroksia primeria. Esim. Internationalin maalien ohjeita löydät täältä:
http://linnea.pouri.fi/venemaalit/
Linneaan maalatiin tällä kertaa neljä kerrosta primeria noudatten tiukasti valmistajan ohjeita mm. ilman kosteudesta ja lämpötiloista. Valmistaja suosittelee 2-5 kerrosta joten neljä on keskimääräistä enemmän. Maalausolosuhteiden varmistamiseksi maalaus tehtiin tällä kertaa vasta kesäkuussa (aiempi huhtikuussa).




Eliönestomaali eli myrkkymaali
Elinestomaaliksi valikoitui International Cruiser 200. Sitä maalatiin kaksi kerrosta

2021 veneen nosto
Pohja oli aivan puhdas, ei näkin näkkiä. Maalipinta ehyt ja sileä. Pohjan huolto oli siis onnistunut.
Eikä näkkejä ollut vuoden 2022 nostossa.