Käyn tässä alumiiniveneeseen sopivia International -tuotemerkillä myytäviä maaleja, koska juuri niillä Linnea 2 on maalattu. Tämä on oma muistilista eri maaleista ja niiden ohenteista. Kun olen telakalla paikkamaalamassa tms. niin löydän kätevästi työohjeen, kuivumisaikataulukon ja mikä ohenne sopii minkäkin maalin kanssa.

Linnea 2:n pohja huolettiin vuonna 2021 jolloin se otettiin alumiinipuhtaaksi ja maalattiin kokonaan uudestaan. Syy huoltoon oli vuosien, siis vuosikymmenten, saatossa tullut erittäin paksu ja epätasainen eliönestomaalikerros. Sellainen, joka vaikuttaa jo nopeuteen ja polttoainetalouteen.

alumiiniveneen pohja hiottu
Linnea 2:n pohja alumiinipuhtaana vuonna 2021.

Alumiiniveneen vedenalainen 2-komponenttinen pohjamaali eli primeri. International Interprotect

International Interprotect

Maali on 2-komponetinen korkealaatuinen epoksipohjustusmaali teräkseen, alumiiniin ja puuhun. Sekoitussuhde 3:1. Ohene numero 7.

Maali on nopeasti kuivuva, helposti levitettävä epoksipohjustusväri pitkäaikaiseen suojaan.

  • Erinomainen korroosiosuoja
  • Tartuntakerros antifoulingmaaleille epoksipohjustusvärien päälle.
  • Hyvä kulumisen kestävyys.
Alumiiniveneen primer

Käyttöohje, alumiini

Suorita rasvanpoisto ohentimella tai Super Cleanerilla. Hio huolella käyttäen 24­-120 karkeuden (alumiinille soveltuvaa) hiontapaperia. Suositellaan karkeata paperia saavuttaakseen optimaalisen tartunnan. Puhdista huolella ja anna kuivua.

Pohjamaalia laitettiin Linnea 2:een neljä kerrosta (suositus 2-5 kerrosta). Joka toinen kerros oli valkoinen ja joka toinen oli harmaa. Eri värit helpotivat eri kerrosten maalausta, koska maalamaton osuus oli helppo havaita.

Maalamaton alue näkyy selvästi kun käyttää eri kerroksissa eri värejä. Tässä on ensin maalattu valkoisella ja uusi kerros harmaalla.

Sekoitus: Sekoita tai ravistele molemmat komponentit huolellisesti. Lisää kovete perusosaan, sekoita huolellisesti ja anna seoksen seisoa 10 minuuttia niin, että ilmakuplat häviävät.
Muuta: Parhaimman tuloksen saavuttamiseksi, kovettajan lämpötila tulisi olla yli 10°C

International interprotect kuivumisaika
Kuivumis- ja päällemaalausajat.

Pohjan 1-komponenttinen pohjamaali, International Primocon.

Yksikomponetista perinteistä primeria vesilinjan alapuolelle eli Primocon pohjamaalia käytetän lähinnä maalikerroksen korjaamiseen esim. keulan köliraudassa, joka rantautuessa osuu joskus pohjaan.

Primocon on tervaton, nopeasti kuivuva perinteinen primeri kaikille materiaaleille vesilinjan alapuolella. Voidaan käyttää myös sulkumaalina kaikkien Internationalin, sekä yhteensopimattomien tai tuntemattomien antifoulingmaalien välillä. Ei sovellu pinnan yläpuoliseksi pohjamaaliksi. Kerroksia myös tälle 1-5 kpl.

  • Primocon estää TBT:n (eliönestoaine) vuotamista alla olevasta antifoulingmaalista edellyttäen se levitetään vähintään 80µm paksuna kuivana kerroksena (vähintään 2 kerrosta telalla) ja että värikalvo pysyy virheettömänä.

Ohenne numero 3.

primocon kuivumisaika päällemaalaus
Primocon kuivumisaika ja päällemaalausaika.


Eliönestomaali International Cruiser 200 (aiemmin Trilux 33)

Alumiiniveneen eliönestomaali
Eliönestomaalin 1. kerros maalataan nihkeän primerin päälle.

Eliönestomaalien kanssa ei yleensä käytetä ohentajaa. Mutta jos on pakko, niin ohje suosittelee käyetettäväksi ohennetta numero 3.

  1. kerros eliönestomaalia maalataan nahkeaan pohjamaaliin eli maali ei ole vielä saanut kuivua kokonaan. Tällä parannetaan eliönestomaalin tartuntaa ja pysymistä.
Internationa Cruiser 200 kuivumisaika
International Cruiser 200 kuivumisaika

Alumiiniveneen veden yläpuolinen 2-komponettinen pohjamaali, International Perfection Undercoat

Alumiiniveneen kannena maalaus
Vuonna 2019 Linnea 2:n runko hiottiin alumiinille ja maalattiin. Syynä tähän oli vuosien saatossa, edellisen omistajan aikaansaama liian paksu maalikerros.

Veden pinnan päälinen valkoinen runko hiottiin pääosin alumiinille ja maalatiin uudestaan. Tämä tehtiin siksi, että edellinen omistaja oli vuosien saatossa maalannut useita kerroksia vanhojen päälle ja maalikerroksesta oli tullut aivan liian paksu. Se alkoi halkeilemaan ja lohkeilemaan.

International Perfection Undercoat on erittäin tehokas kaksikomponenttinen polyuretaanipohjamaali joka sopii kaikille pintamaaleille. Perfection Undercoat on ihanteellinen pohjamaali pitkäkestoisiin sovelluksiin Perfection-pintamaalin kanssa käytettäessä.

International Undercoat kuivumisaika
International Undercoat kuivumisaika.
  • Helppo levittää ja hioa, kuivuu nopeasti
  • Säilyttää pintamaalikerrosten kiillon erittäin hyvin
  • Puolihimmeä ulkonäkö
  • Sekoitussuhde 3:1
  • Sekoita perusosa ja kovete ennen sekoittamista. Lisää kovete perusosaan, sekoita huolellisesti ja anna seoksen seisoa 10 minuuttia niin, että ilmakuplat häviävät.
  • Levitä kuivassa, hyvin tuuletetussa tilassa. Vältä liian suurta, yli 80 % suhteellista ilmankosteutta.
  • Älä käytä, ennen kuin perusosa ja kovetin on sekoitettu ilmoitetun sekoitussuhteen mukaisesti.
  • Tuotteen lämpötilan on oltava vähintään 5 °C ja enintään 35 °C.
  • Ympäristön lämpötilan on oltava vähintään 5 °C ja enintään 35 °C.
  • Alustan lämpötilan on oltava vähintään 5 °C ja enintään 35 °C.
  • 1-2 kerrosta
  • Peittokyky käytännössä 11.8 m²/l
  • Suositeltu kuivakalvon paksuus 38 µm kuiva siveltimellä.
  • Levitysmenetelmä sivellin ja tela.
  • Ohenne Thinner 9

Alumiiniveneen veden yläpuolinen pintamaali, International Perfection

Perfection on 2-komponenttinen tehokas ja korkeakiiltoinen polyuretaanilakka. Se antaa kestävän, äärimmäisen korkeakiiltoisen pinnan, joka säilyttää kiiltonsa ja sävynvä ja kestää äärimmäisen hyvin kemikaaleja ja kulumista. Se on suunniteltu erityisesti ”kokeneille” amatööreille, jotta he pääsisivät vaivattomasti ammattimaiseen lopputulokseen. UV-suodattimet yhdessä kemiallisen kovettumisen kanssa antavat pisimmän mahdollisen käyttöiän.

Linnea 2:n valkoinen on Mediterrain White ja sininen Mauritius Blue.

International Perfection kuivumisaika
International Perfection kuivumisaika
  • Kova, kulutuksenkestävä pinta tekee siitä erinomaisen valinnan esim. kansille ja muille kovalle kulutukselle altistuville alueille (mielellään Intergrip luistonesto-lisäaineen kanssa).
  • Kestää dieseliä, petrolia, öljyä, mietoja happoja ja alkaleja
  • Kemiallinen kovettuminen aikaansaa erittäin kovan ja kulutusta kestävän pinnan
  • Seossuhde 3:1
  • Kerrosten määrä 2-3 kpl
  • Teoreettinen riittoisuus 12 m2 / litra
  • Ohenne numero 9

Vesilinjan yläpuolinen 1-komponettinen maali, Danboline

Danboline suojaa pilssin, kaapistot ja laipiot kosteudelta ja kulutukselta. Se kestää myös öljy- ja bensiiniläiskät ja on helppo puhdistaa. Danboline sopii hyvin alumiinille ja sinkkigalvanoidulle teräkselle.

Danbolinen ohenne on ohennin numero 1.

Danboline kuivumis ja ylimaalausajat
Danboline. Kuivumis- ja päällemaalausajat.

Vesilinjan yläpuolinen 1-komponettinen maali, Interdeck

Interdeck on luistamaton kansimaali. Interdeck muodostaa luistamattoman pinnan, koska se sisältää hienojakoista pulveria. Interdeck on helppo levittää useimpiin materiaaleihin. Interdeck maali on matalan kiilllon maali, joten se estää sokaisevan auringonheijastumisen syntymisen kannelle.

Kova polyuretaanipinta suojaa kannen jokapäiväiseltä kulutukselta

Tyäohje alumiinille. Poista rasva liuottimella tai Super Cleanerilla. Hio huolella käyttäen 24-120 karkeuden (alumiinille soveltuvaa) hiontapaperia. Suositellaan karkeata paperia saavuttaakseen optimaalisen tartunnan. Puhdista huolella ja anna kuivua. Esipohjusta pohjamaalilla ( 8 tunnin sisällä) noudattaen pohjamaalin ohjeistusta.

Interdeckille soveltuu ohenne numero 1 (mineraalitärpätti).

Interdeck maali kuivumisaika päällemaalaus
Interdeck maalin kuivumisaika ja päällemaalausaika.

International Intergrip -luistonesto-aine.

Tämä tuote on korvaantunut Internationalin Non-Slip Additive / Halkanix merkkisellä aineella. Mutta minulla läytyy vieä alkuperäisiä pieniä muivirakeita joita Intergrip oikeasti on.

Intergrip on synteettinen, rakeinen materiaali, jota voit käyttää yläpinnalla ennen maalausta tai ripotella märän maalin päälle lisäämään liukastumista estävää pintaa. Mitä enemmän lisäät, sitä enemmän pitoa saat. Rakeet lisättävä pintamaaleihin tai ripottelemalla kostealle maalille liukastumista estävämmän pinnan aikaansaamiseksi, jolloin muodostuu liukastumista estävä pinta. Voidaan levittää siveltimellä, telalla tai ruiskulla.

Sekoitus: 250…500 g rakeita 4 litraan maalia.

Internationalin maalien ohenteet

Maalien ohenteina käytetään erillaisia liuottimia. Puhdas vesi on yksi yleisimmistä ja monipuolisimmista liuottimista, mutta sitä ei voi käyttää venemaalien kanssa.

Liuotin pystyy murtamaan aineen sisäiset sidokset, jolloin itse liuotinmolekyylit menevät liuotettavan aineen molekyylien väliin. Vastaavasti liuottimen omien sisäisten sidosten täytyy olla niin heikkoja, että liuotettava aine pystyy särkemään ne ja menemään väliin. Jos tämä ei onnistu, aine ei liukene. Tästä syystä valittava liuotin eli ohenne täytyy olla ”samaa” kuin mitä maalissa on käytetty. Tämä taas selviää kätevimmin käyttöturvallisuustiedoitteesta.

Thinner (ohenne) numero 1

Käyttöturvallisuustiedoitteen perusteella thinner 1 koostumus (prosentit painon mukaan):

  • 1-metoksi-2-propanoli 25-50%
  • n-Butyyliasetaatti 10-25%
  • Ksyleeni 10-25%
  • Liuotinbensiini (maaöljy), kevyt aromaattinen 10-20%
  • Etyylibensiini <10%
  • 2-metoksipropanoli alle 0,3%

Hiilivetyihin kuuluva liuotinbensiini on sama kuin lakkabensiini eli mineraalitärpätti. Maalit joihin ohenne numero 1 sopii on ohennettavissa siis mineraalitärpätillä. Tietysti myös ksyleeni (kuuluu taas aromaatisiin liuottimiin) toimii, mutta se on enemmän myrkyllinen ja vaarallinen ihmiselle, joten sen käsittelyä on syytä välttää.

Thinner (ohenne) numero 3

Käyttöturvallisuustiedoitteen perusteella thinner 3 koostumus (prosentit painon mukaan):

  • Solvent naphtha (petroleum) 90%

Solvent naphtha on suomeksi hiilivetyihin kuuluva liuotinbensiini eli lakkabensiini eli mineraalitärpätti. Maalit joihin ohenne numero 3 sopii on ohennettavissa siis myös mineraalitärpätillä.

Thinner (ohenne) numero 7

Käyttöturvallisuustiedoitteen perusteella thinner 7 koostumus (prosentit painon mukaan):

  • Ksyleeni 30-44%
  • Liuotinbensiini (maaöljy), kevyt aromaattinen 10-20%
  • Butan-1-oli 10-25%
  • Etyylibentseeni 10-11%

Yli kolmasosa tuotteesta on ksyleeniä joten se sopii ohenteeksi maaleille jolle ohennetta 7 suositellaan. Mutta jos haluat vähemmän vaarallisen tuotteen kanssa toimia, niin tällekin sopii hiilivetyihin kuuluva liuotinbensiini eli lakkabensiini eli mineraalitärpätti. Maalit joihin ohenne numero 3 sopii on ohennettavissa siis myös mineraalitärpätillä.

Thinner (ohenne) numero 9

Käyttöturvallisuustiedoitteen perusteella thinner 9 koostumus (prosentit painon mukaan):

  • 2-metoksi-1-metyylietyyliasetaatti 25-50%
  • dimetyylisukkinaatti 10-25%
  • 2-Butoksietyyliasetaatti 10-25%

Propyleeniglykolimonometyylieetteriasetaatti eli 2-metoksi-1-metyylietyyliasetaatille en ole löytänyt korvaajaa.

Dimetyylisukkinaattia voidaan valmistaa esteröimällä metanolia meripihkahapon kanssa happaman katalyytin läsnä ollessa, meripihkahappoanhydridin ja metanolin välisellä reaktiolla tai pelkistämällä dimetyylifumaraattia vedyttämällä. Tämän perusteella joku alkoholipohjainen liotin voisi korvata.

2-butoksietyyliasetaatille jonka kemiallinen kaava on C8H16O3 ja rakennekaava C4H9OCH2CH2OOCCH3 en ole myöskään löytänyt vastinetta. 2-butoksietyyliasetaatista käytetään myös nimityksiä butyyliglykoliasetaatti, etyleeniglykolimonobutyylieetteriasetaatti, 2-butoksietanoliasetaatti tai butyylisellosolviasetaatti.

Edellisen johdosta käytän Internationalin omaa ohennetta numero 9.