Eikö vene lähde käyntiin talven jälkeen tai käy huonosti? Jäikö vanhat nyky-bensat kaasuttimeen? Syynä on mitä todennäköisemmin tukkeutunut kaasutin.

Yamaha kaasutin

Nykysiten polttoaineiden säilyvyys on todella huono jos ne pääsevät kosketuksiin ilman kanssa. Säilyttäminen täysin tiiviissä astiassa (esim. metallinen jerry-kannu) parantaa säilyvyyttä. Näin ollen talven yli moottorissa säilytetty bensiini aiheuttaa käynistysongelman keväällä. Bensiiniähän jää moottoriin letkujen lisäksi suodattimeen ja kaasuttajaan. Myös ruiskumoottoreihin jää, mutta niiden puhdistaminen on erillainen toimenpide. Lisäksi jos bensiinissä sattuisi olemaan jopa vähän vettä seassa, on varma että leväkasvusto pääsee tukkimaan kaasuttajan kanavat ja suuttimet. Alla kuva minigrip-pussisa olevasta bensiinistä, joka on otettu veneen perämoottorin kaasuttajasta. Ei näytä kovin puhtaalta.

Likainen bensa tukkii kaasuttajan
Likaista bensaa joka on otettu moottorin kaasuttajasta

Puhdista bensan suodatin

Bensan suodatin puhdistetaan avaamalla se ja poistamalla sen sisältä likainen neste. Usein suodattimen sisällä on myös sihti, sekin tulee puhdistaa.

Yamaha kaasuttajat
Bensan suodatin löytyy seuraamalla bensaletkuja. Kaasuttajat myös, lisäksi seuraa mist kone ottaa ilmaa.
Yamaha bensan suodatin
Bensansuodatin avataan usein kääntämällä läpinäkyvää kuppia vastapäivään alta katsoen.

Kaasuttajan puhdistus

Tässä lyhyesti yleisohjeena miten kaasuttaja puhdistetaan. Eri kaasuttajien prosessi voi hieman olla eri, esim. kaasuttajassa voi olla joitakin muita luukkuja ja kanavia.

Kaasuttajan puhdistus

Time needed: 1 hour and 15 minutes

Kaasuttajan puhdistus pääperiaatteessa meneen näin

  1. Irroita kaikki letkut, vivustot ja mahdolliset liittimet kaasuttajasta

    Ainakin bensaletku, kaasuvivusto ja ryyppyvipu pitäisi löytyä.

  2. Irroita kaasuttajat positamalla pultit jotka pitävät sitä kiinni.

    Yleensä neljä pulttia / kaasuttaja.

  3. Avaa kaasuttajan uimirin kansi

    Yleensä neljä ruuvia. Älä riko tiivistettä , usein kumitiiviste.
    Varo ettet väännä uimureiden mekaniikkaa toiseen asentoon.
    Ota uimureiden ohjaama kartiventtiilin neula vaovasti pposi.
    Kaada uimurikammiossa oleva neste astiaan.

  4. Avaa kaasuttajan kansi

    Varo rikkomasta tiivistettä. Usein paperitiiviste

  5. Irroita suuttimet jotka löytyvät kannen alta

  6. Jos kaasuttajan sivussa on vielä joku luukku, avaa se

    Joissakin voi olla, kaikissa ei ole.

  7. Puhalla Brake cleanerilla ja/tai paineilmalla kaikki kanavat auki.

    Puhalla reiät läpi jokaisesta mahdollisesta suunnasta.
    Brake Cleaner on hyvä aine, koska se liottaa likaa, paineilma ei liota. Noudat suojausohjeita (SILMÄT!)

  8. Puhalla Brake cleanerilla kaikki suuttimet puhtaaksi

    Puhalla suuttimien läpi jokaisesta mahdollisesta suunnasta.

  9. Puhdista uimurikammio mahdollisimman hyvin

    Brei Cleaner sopii hyvin tähänkin. Lisäksi pehmeä imukykyinen liina.
    Älä koske uimureiden asetukseen (väännä peltiä) ellet ehdottomasti tiedä mitä olet tekemässä.
    Puhdista myös uimuriventtiilin kartionneulan pää.

  10. Kasaa kaasuttaja päinvastaisessa järjestyksessä.

    Vaihda rikkoutuneet tiivisteet tarvittaessa.

Ohessa on joitakin kuvia, toivottavasti auttavat.