Linnea 2:ssa on tiettyjä hälytyksiä vakavista vioista jolloin pilli huutaa ja varoitusvalo palaa ilman tarkempaa tietoa miksi hälytys on lauennut. Syy selviää muita mittareita tai tietoja katsomalla, tai vilkaisemalla konehuoneeseen joko kameralla taikka koneluukkujen kautta.

Hälytyslähteitä ovat mm.

  • Moottorin jäähdytysveden lämpötila, mitataan vedestä (punainen merkkivalo + summeri).
  • Moottorin kannen pintalämpötila (ensimmäinen kansi), 110 astetta (pilli). Moottorin kansi pääsee lämpenemään liikaa jos kierrossa on liian vähän jäähdytysnestettä, jolloin jäähdytysveden oma hälytyksen anturi on kuivassa tilassa eikä se ehdi reagoimaan yhtä nopeasti.
  • Moottorin öljynpaine liian alhainen eli alle 0,7 bar (punainen merkkivalo + summeri).
  • 12V latuksessa vikaa (keltainen merkivalo + summeri)
  • 24V latauksessa vikaa (keltainen merkkivalo + summeri)
  • Pakokaasujen lämpötila ohi asetettujen rajojen.
  • Merivaihteen öljyn lämpötila yli 90 astetta (pilli).
  • Pakoputken lämpötila jäähdytysveden sekoituksen jälkeen yli 120 astetta (pilli). Tutkitaan, voisiko alempi lämpötila olla parempi vai onko siitä mitään hyötä?
  • Pilssin vesi noussut yli 30 cm (pilli).
moottorin jäähdytysveden ylikuumenisen hälytin
Valmet 612DSIM moottorin alkuperäinen ylilämpöanturi on sijoitettu 50 mm paksuisen päävesiputken yläosaan. Valmetin Linnavuoren tehtaan insinööri ei ole ottanut huomioon tilannetta, jossa päävesiputken joustoliitoksen silikoniputki repeää ja putkessa ei virtaakkaan vesi vaan siellä on ilmaa. Tällöin putken lämpötila ei nouse niin paljon että hälytin laukeaisi. Tämä johtaa moottorin ylikuumentumiseen, ellei seuraa herkeämättä moottorin lämpötilamitaria.
Moottorin kannen lämpötila
Edellisen ongelman ratkaisuksi Linnea 2:n Valmet 612 moottoriin lisättiin lämpöhälytin kanteen sen korkeimpaan kohtaan. Kun kannen lämpötila nousee yli 110 asteen, sulkeutuu kuvan klikson ja aiheutaa yleishälytyksen. Jos kierrossa on liian vähän vettä (tai ei lainkaan) niin juuri tämä kohta moottorista on se , joka ensiksi alkaa lämpenemään.
Pakoputken lämpötilahälytys kliksonilla
Pakoputken lämpötilan hälytyksen klikson anturi. Jos merivasipumpun toiminta lakkaa, nousee pakoputken jäähdytysyhteen lämpötila nopeasti yli 120 asteen, jolloin kuvan kliksonin kärjet menee kiinni ja tämä laukaisee yleishälytyksen ohjauspisteissä. Merkkiääni ja valo.
merivaihteen lämpötilahälytys
Merivaihteen öljyn lauhduttimelle lähtevässä putkessa on lämmöstä sulkeutuva klikson. Kliksonin kärjet sulkeutuvat kun lämpötila 90 astetta saavutetaan ja se laukaisee yleishälytyksen (ääni ja valo). Velvet Drive:n valmistaja ilmoittaa, että merivaihteen öljyn lämpötila ei saa ylittää 88 asteen lämpötilaa.
Pakokaasujen lampotilan mittaus
Moottoin pakokaasujen mittaus K-termo-anturilla mitataan turbon jälkeen. Linnea 2:ssa on alaohjaamossa pakokaasujen lämpömittari, jonka normaali näyttämä on 550 astetta. Mittariin on ohjelmoitu hälytys, joka laukeaa kun pakokaasujen lämpötila nousee yli 650 asteen.
Pilssihälytin
Pilssihälytin on toteutettu yksinkertaisesti pilssipumpun katkaisijalla. Hälytyskorkeus on pitkälti helpon sijoittamisen tulos. Lisäksi tämä vesimäärä ei vielä vaikuta suuntaan tai toiseen pohjan muodon takia. Vielä ei kovin montaa kymmentä litraa vettä ole pilssissä, kun hälytin laukeaa.

Konevalvonta

Linnea 2:ssa on konevalvonta sekä perinteisillä analogisilla mittareilla että NMEA 2000 väylän kautta, jolloin konevalvontatiedot on saatavilla myös Simradin monitoiminäytöissä.

  • Moottorin kierrosluku ala- ja yläohjaamossa analogisessa mittarissa. Tieto otetaan 24V laturilta.
  • Moottorin kierrosluku NMEA2000 verkossa.
  • Moottorin öljypaine. Analoginen viisarimittari ala- ja yläohjaamossa. Kummallakin mittarilla on oma anturi moottorin öljykanavassa.
  • Moottorin öljynpaine NMEA2000 verkossa. Mitataan toisen anturin rinnalta.
  • Moottorin jäähdytysveden lämpötila. Analoginen viisarimittari ala- ja yläohjaamossa. Kummallakin mittarilla on oma anturi moottorin etumaisessa kannessa.
  • Moottorin jäähdytysveden lämpötila NMEA2000 verkossa. Mitataan toisen anturin rinnalta.
  • 12V jännitemittari ja digitaalinen latausvirtamittari alaohjaamossa.
  • 12V jännitemittaus NMEA2000 verkossa.
  • 24V lataus, jännitemittari alaohjaamossa,
  • Merivaihteen äljynpaine alaohjaamossa.
  • Merivaihteen öljynpaine NMEA2000 verkossa.
  • Pakokaasujen lämpötila analogisessa mittarissa alaohjaamossa.
  • Ahtopainemittari alaohjaamossa.
  • Konehuoneen katon lämpötila moottorin ilmanoton kohdalta. Digitaalinen mittari alaohjaamossa.

Merivaihteen öljynpaine

Merivaihteen öljynpaine mitataan vaihteen primääristä öljykanavasta eli öljypumpun lähtö ennen suuntaventtiiliä. Öljynpaine siis näkyy aina, kun moottori käy eli merivaihde voi olla vapaallakin. Linnea 2:ssa on alaohjaamossa on perinteinen analoginen viisarimittari jolla on oma öljykello eli anturi. Ölynpaine mitataan myös NMEA2000 konevalvontaboksin kautta eli tieto on näytettävissä myös Simradin monitoiminäytöillä.

merivaihteen öljynpaineen mittaus
Merivaihteen Velvet Drive öljynpaineen mittausanturit. Paineen tulee olla n. 10 bar. Kaksi anturia on asennettu T-kappaleen avulla yhteen painelähtään.

Konehuoneen kamera

Navigointijärjestelmän monitoiminäyttöihin on liitetty takakameran (peruutus) lisäksi konehuoneen laajakulmainen kamera. Lisäksi kun moottori on käynissä, palavat konehuoneen valot aina (automaatti), jolloin kameran kuvasta näkee selkeästi tilanteen konehuoneessa. Alla kännykällä otettu kuva konehuoneen videokameran kohdalta. Videokamera on laajakulmaisempi, joten sen kuvasta näkee enemmän.

konehuoneen kamera
Konehuoneen kameran näkymä. Moottorin ilmansuodatin on irti (puhdistettavana) samoin kuin kuvassa vasemalla yläosasta puuttuva lämminvesivaraaja. Tästä syystä lämminvesivaraajalle menevät letkut on hujan hajan.

Muut hälytykset

Tämän lisäksi normaalit muut hälytykset kuten mm. alhainen jännite, palovaroitin ja ankkurihälytys.