Linnea 2:ssa on tiettyjä hälytyksiä vakavista vioista jolloin pilli huutaa ja varoitusvalo palaa ilman tarkempaa tietoa miksi hälytys on lauennut. Syy selviää muita mittareita tai tietoja katsomalla, tai vilkaisemalla konehuoneeseen joko kameralla taikka koneluukkujen kautta.
Hälytyslähteitä ovat mm.
- Moottorin jäähdytysveden lämpötila, mitataan vedestä (punainen merkkivalo + summeri).
- Moottorin kannen pintalämpötila (ensimmäinen kansi), 110 astetta (pilli). Moottorin kansi pääsee lämpenemään liikaa jos kierrossa on liian vähän jäähdytysnestettä, jolloin jäähdytysveden oma hälytyksen anturi on kuivassa tilassa eikä se ehdi reagoimaan yhtä nopeasti.
- Moottorin öljynpaine liian alhainen eli alle 0,7 bar (punainen merkkivalo + summeri).
- 12V latuksessa vikaa (keltainen merkivalo + summeri)
- 24V latauksessa vikaa (keltainen merkkivalo + summeri)
- Pakokaasujen lämpötila ohi asetettujen rajojen.
- Merivaihteen öljyn lämpötila yli 90 astetta (pilli).
- Pakoputken lämpötila jäähdytysveden sekoituksen jälkeen yli 120 astetta (pilli). Tutkitaan, voisiko alempi lämpötila olla parempi vai onko siitä mitään hyötä?
- Pilssin vesi noussut yli 30 cm (pilli).






Konevalvonta
Linnea 2:ssa on konevalvonta sekä perinteisillä analogisilla mittareilla että NMEA 2000 väylän kautta, jolloin konevalvontatiedot on saatavilla myös Simradin monitoiminäytöissä.
- Moottorin kierrosluku ala- ja yläohjaamossa analogisessa mittarissa. Tieto otetaan 24V laturilta.
- Moottorin kierrosluku NMEA2000 verkossa.
- Moottorin öljypaine. Analoginen viisarimittari ala- ja yläohjaamossa. Kummallakin mittarilla on oma anturi moottorin öljykanavassa.
- Moottorin öljynpaine NMEA2000 verkossa. Mitataan toisen anturin rinnalta.
- Moottorin jäähdytysveden lämpötila. Analoginen viisarimittari ala- ja yläohjaamossa. Kummallakin mittarilla on oma anturi moottorin etumaisessa kannessa.
- Moottorin jäähdytysveden lämpötila NMEA2000 verkossa. Mitataan toisen anturin rinnalta.
- 12V jännitemittari ja digitaalinen latausvirtamittari alaohjaamossa.
- 12V jännitemittaus NMEA2000 verkossa.
- 24V lataus, jännitemittari alaohjaamossa,
- Merivaihteen äljynpaine alaohjaamossa.
- Merivaihteen öljynpaine NMEA2000 verkossa.
- Pakokaasujen lämpötila analogisessa mittarissa alaohjaamossa.
- Ahtopainemittari alaohjaamossa.
- Konehuoneen katon lämpötila moottorin ilmanoton kohdalta. Digitaalinen mittari alaohjaamossa.
Merivaihteen öljynpaine
Merivaihteen öljynpaine mitataan vaihteen primääristä öljykanavasta eli öljypumpun lähtö ennen suuntaventtiiliä. Öljynpaine siis näkyy aina, kun moottori käy eli merivaihde voi olla vapaallakin. Linnea 2:ssa on alaohjaamossa on perinteinen analoginen viisarimittari jolla on oma öljykello eli anturi. Ölynpaine mitataan myös NMEA2000 konevalvontaboksin kautta eli tieto on näytettävissä myös Simradin monitoiminäytöillä.

Konehuoneen kamera
Navigointijärjestelmän monitoiminäyttöihin on liitetty takakameran (peruutus) lisäksi konehuoneen laajakulmainen kamera. Lisäksi kun moottori on käynissä, palavat konehuoneen valot aina (automaatti), jolloin kameran kuvasta näkee selkeästi tilanteen konehuoneessa. Alla kännykällä otettu kuva konehuoneen videokameran kohdalta. Videokamera on laajakulmaisempi, joten sen kuvasta näkee enemmän.

Muut hälytykset
Tämän lisäksi normaalit muut hälytykset kuten mm. alhainen jännite, palovaroitin ja ankkurihälytys.