Simrad Autopilotti – käyttöönoton ongelmia.

Simrad Autopilotti – käyttöönoton ongelmia.

Ostin sykysllä 2024 (uivan venemessujen tarjouksen takia) Simrad NAC 3 autopilotin ja AP44 ohjaimen sekä hydrauliohjaukseen soveltuvan SImradin 12 v hydraulipumpun. Juuri ennen veneen nostoa sain järjestelmän toimimaan, mutta parametreja olisi pitänyt säätää, koska vene ei pysynyt suoralla viivalla vaan mutkitteli jonkin verran. No, tulevana kautena näitä voisi ihmetellä ja opetella.

Softapäivitys

Simradiin oli kuitenkin tullut päivitys ja plotteri (yläohjaamossa Simrad NSS9 evo3 ja alaohjaamossa NSS7 evo2) ehdotti päivitystä. Alla laitteiston kytkentä (pelkkä NMEA2000) ennen konetieto-boksia (mm. peräsinkulma tulee sieltä) ja Autopilotin asennusta.

Niin päivitin softat ja sen jälkeen autopilotti ei olekkaan enää toiminut eli sitä ei saa otettua käyttöön.

Aennus -> Käyttöönotto

Laiturissa tehtävä käyttöönotto

Peräsinanturin kalibrointi

Pumpun konfigurointi

Vesillä tehtävä käyttöönotto

Myös peräsimen nollakohta asetettiin.

Autopilotin autoviritys

Noin 10 minuuutin kuluttua vene ei ollut ajanut yhtään S-käyrää vaan se oli ajanut 11 kertaa 360 asteen ympyrän (keltainen viiva) ja autoviritys keskeytettiin. Peräsin oli ajautunut ääriasentoon eikä sieltä palautunut NAC-3:n toimesta.

Autopilotin viritys ei vaan onnistu enää. ”Autopilottia ei ole käyttöönotettu”.

Aiempi kokeilu (itse viritys) toislla arvoilla

Kokeiltu Virtual Rudder -asetusta.

Ja lopputuloksena oli pari eri suuntaista ympyrää, mutta herja ”Autopilottia ei ole käyttöönotettu” oli edelleen aktiivisena.

SIMRADIN TIETOJA

Mitä tästä opimme?

Se vanha sanonta pitää paikkansa.

Älä koskan unohda tätä:

Jos se toimii – älä koske!

Älä ainakaan päivitä softaa – se on lyhin tie ikävyyksiin.

Vene pinnalla Sika-Flexin varassa

Vene pinnalla Sika-Flexin varassa

Kun Linnea 2:n septijärjestelmä uusittiin, huomattiin edellisen omistajan aikana tehty hyvin vaarallinen viritelmä. WC:n pohjan läpivienti oli tehty hyvin vaarallisesti ja vene kellui ainoastaan Sika-Flexin varassa. Lisäksi putki oli tavallista lavuaarin ohutta kromattua poistoputkea. Siis sellaista 0,5mm putkea.

WC poistoputki tiivistys sika-Flex
WC:n lavuaarin liitos tehty pohjan läpiviennin yhdysputkeen Sika-Fexilla.
Liitos tehty sika-flexilla
WC:n lavuaarin poitoputki irtosi kevyesti vetämällä.

Ohutseinämäinen kotioloihin tarkoitettu lavuaarin poistoputki ei missään nimessä ole tarkoitettu veneen vedenalaisiin järjestelmiin käytettäväksi. Vaikka Sika-Flex onkin tiivistysliima, sitä ei tule käyttää tiivistämään ja liittämään eri paksuisia putki akeskenään. Nyt lavuaarin uhuempi lavuaarin poistoputki oli sovitettu paksumpaan läpiviennin yhdysputkeen täyttämällä ero Sika-Flexilla. Kun tämä liitos olisi aikanaan pettänyt, olisi vene uponnut.

Vedenalaiset letkuliitokset

Ongelmana on ollut, ettei tämän liitoksen tehneellä ole ollut oikeanlaisia välineitä eikä oikeaa tietoa tehdä luotettava liitos.

yhdsyputken TIG hitaus
Yhdysputken liitos tehtiin TIG hitsaamalla.

Yhdysputki, johon tulee spetin ja WC:n käsienpesualtaan tyhjennysletkut, korjatiin tekemällä liitos TIG-hitsaamalla. Samalla uusittiin yhdysputken ja pohjan läpiviennin välinen kumiletku. Veneturvallisuutta parannettiin myös uusimalla ruostuneet letkukiristimet 2 pulttisiin tukeviin ja luotettaviin letkunkiristimiin.

pohjan läpiennin letku ja letkunkiristimet ennen korjausta.
Vankka 2 pulttinen letkun kiristin
pohjan läpiennin letku ja letkunkiristimet korjauksen jälkeen
Vene wc letkut
Letkusto uusittuna.