Ennen vara-osein tilaamista kaikki osat piti vielä kertaalleen puhdistaa ja tarkistaa. Tästä prosessista on kuvat sivun 1 kuvagalleriassa.
Voitele jokainen osa ja tiiviste kasauksen yhteydessä
Merivaihteen kasaamisessa tarvitse vaseliinia ja normaalia merivaihteessa käytettävää ATF öljyä. Öljyä kannattaa laittaa pulloon, jossa on levitystä helpottava annostelunokka. Tässä on käytetty shiraza maustekastikkeen pulloa.
Jokainen osa kannattaa voidella hyvin vaihteistoöljyllä. Varsinkin Forward Clutchin kaikki levyt ja jokainen vaihteiston laakeri ja O-rengas. Laakerirasvaa kannattaa käyttää mm. O-renkaiden ja muutaman muun osan asennuksen apuna. Rasva toimii kokoamisen aikana liimana ja osat pysyvät paikoillaan, kunnes olet saanut liitettyä osat yhteen. Lisäksi öljy ja rasva helpottavat kumisten O-renkaiden paikoilleen asettumista.
Öljyä kannattaa olla pienemissä purkeissa joissa on jonkin tyyppinen annostelunokka.
Forward Clutch
60 = Clutch Plate (steel): WG part number 3-65 (6) 61 = Clutch Inner plate assy: WG part number 12-A66
Paineasetelma (Clutch Pressure plate: WG part number 5L-67)
Vanha ja uusi paineasetelma. Huomaa kuinka vanha asetelma on paljon ohuempi kuin uusi johtuen vauriosta.Uusi O-rengas paikoillaan.
Jouduin tilaamaan osayhdistelmän jossa oli tämä laakeri. Tästä oli kuitenkin vain laakeri viottunut. Osahydistelmän vaihto olisi todennäköisesti vaatinut prässiä jota ei ollut käytössä, joten päätin vaihtaa vain pelkän valkometallista tehdyn laakerin.
Uusi ja vanha liukulaakeri (valkolaakeri). Vanha on selvästi kulunut eli vaurioitunut.
Vanha lähti todella helposti irti, olihan se lämmennyt hyvin voimakkaasti ja liimaus pettänyt. Laakeri on liimattu laakeriliimalla kiinni ja näin oli uudessakin osassa. Uusi osa piti irroittaa lämmittämällä osaa kuumailmapuhaltimella ja kevyseti vetämällä ulosvetäjällä. Osa lähti helposti irti, kun liima pehmeni lämmöstä.
Kuumailmapuhaltimella lämmitetty laakeri lähti helposti irti ulsovetäjällä.Laakeri liimataan Loctite 638:lla kiinni. Naputtele varasalla varovasti ja tasaisesti laakeri paikoilleen.
Kaikki O-renkaat ja Snap-Ringit yms. vaihdettava
Tiivistesarjassa (Seal kit: a4867dw, 165 USD) tulee kaikki tarvittavat tiivisteet, O-renkaat ja snap-ringit yms. Vaihda ne kaikki.
Erillaisia tiivisteitä oli pussin täydeltä.Työntömitta helpottaa joidenkin osien identifiointia ja oikean paikan löytymistä. Vertaa mittoja vanhaan osaan. Kuvan osissa vielä jonkin verran varastorasvaa näkyvissä.O-renkaan irroitukseen kannattaa käyttää O-renkaan iroitukseen tehtyä työkalua.
Eteenpäinvaihteen kytkinpakka, forward clutch
Forward Clutchin rumpu akseliin asennettuna. Tämä työvaihe vaati purkuvaiheessa tehtyä puristusjigiä.Eteenpäinvaihteen kytkinpakan rumpu. Pohjalla näkyy uusi paineasetelma.Kytkinlevyt asennetaan rummun sisään.Kytkinpakan levyt asennetaan rummun sisään. Joka toinen on rosterinen liukulevy ja joka toinen varsinainen ”kitkalevy”. Öljyä huolella jokainen levy kummaltakin puolelta, kuvassa levyjä ei ole vielä öljytty lainkaan.Planeettapyörästö Forward-Clutchissa
Koonta, tiivisteasiaa
Olen tottunut käyttämään lentokoneiden tiivistenestettä / tiivistelakka (Forming-Gasket sealent liquid) paperitiivisteiden liimaamiseen. Ei välttämättä tarvitse, mutta varmuus on aina hyväksi. Huulitiivisteen saa asennettua paikoilleen käyttämällä puulevyä. Puulevy laitetaan tasaisesti huulitiivisteen päälle ja naputellaan varovasti tasaisesti huulitiiviste paikoilleen. Vaseliinia voi käyttää apuna, ei pakollista.
Loppukoonta (reverce clutch, öljypumppu)
Merivaihteen testaus, hydraulipaineen mittaus
Päyöritetään porakoneella merivaihdetta ja mitataan sen hydraulipaine pääpiiristä.
Merivaihteen testaus tehdään mittaamalla sen hydaulipaine ja tarkistamalla että eteenpäin ja taaksepäin vaihteet toimivat kunnolla eikä merivaihde pidä liiallista ääntä.Merivaihteen hydrauli-paineen voi mitata myös niin, että merivaihde on kiinni moottorissa. Tämä kannattaa tehdä, jos epäilee vikaa merivaihteessa.Kuvassa analogisella mittarilla mitataan merivaihteen hydraulipaine moottorin eri kierroksilla. Viisari tyhjököynnillä osoittaa 9,7 bar painetta mikä on normali lukema.Velvet Drive merivaihteen oikea hydraulipaine on noin 10 bar jo tyhjäkäyntikierroksilla.