Kauden 2022 päätteeksi Linnea 2:n merivaihde Velvet Drive 73C jonka perässä on alennusvaihde (reduction unit 2:1), päätettiin irroittaa ja nostaa veneen konehuoneesta ylös hoolausta varten.

Merivaihteen kunnostussivusto ona jaettu kahteen sivuun:

Houling of transmission.

Velevtdrive

Velvet Drive 70-sarja (70, 71, 72 ja 73) on hyvin yksinkertainen ja luotettava merivaihde jossa vaihteet menevät, kuten nimikin kertoo, samettisen pehmeästi päälle. Mitä suurempi on mallisarjan numero, sitä enemmän merivaihde kestää vääntöä eli moottorin tehoa. Malli 73C kestää 400 hv @ 3200 rpm. Merivaihde painaa alennusvaihteen (2:1) kanssa 84 kg.

Merivaihteessa on öljypumppu joka tekee maksimissaan 16 bar paineen, normaalin käyttöpoaieen ollessa 12-14 tuntumassa. Merivaihteessa on kaksi kytkinpakkaa, jotka koostuvat peräkkäisistä levyistä. Toinen kytkinpakka hoitaa peruuttamisen ja toinen eteenpäin menemisen. Shift lever eli suunnan vaihtajaventtiilillä ohjataan öljypumpun tuottama paine jompaan kumpaan pakkaan. Mitään mekaanista suunnan vaihtoa ei ole, vaan suunta vaihdetaan ohjaamalla öljyvirta eri kanaviin.

Merivaihteen Velvet Drive 73C rakenne.

Velvet Drive 73C rakenne
Velvet Drive 73C osat

Velvet Drive merivaihde kestää isältä pojalle, kunhan huolehtii että merivaihteessa on riittävästi oikean laatuista öljyä eikä öljy pääse lämpenemään liikaa. Käytännössä kuluvia osia on vain muutama laakeri, nekin on hyvin pitkäikäsiä kuulalaakereita. Lisäksi sisällä on joitakin O-renkaita ja muita tiivisteitä, jotka toki ajan myötä voivat kovettua ja iheuttaa sisäisen vuodon, jolloin öljynpaine ei nouse riittävästi. Mikäli halutaan seurata merivaihteen toimintaa, kannattaisi mitata siitä öljynpaine ja öljyn lämpötila, joka ei saisi nousta yli 80 asteen. Linnea 2:ssa mitataan jatkuvasti toistaiseksi vain öljynpaine. Öljynlämpötilaa seuraamaan on suunnitteilla pakoputken lämpötilaa seuraavan järjestelmän rinnakkaisversio. Eli kun lämpötila nousee liikaa, alkaa hälytin hälyttämään.

Merivaihteen Velvet Drive 73C testaaminen

Testaaminen tehdään mittaamalla merivaihteen sisäisten kanavien paine. Kanavia on kolme, pääpiiri, joka lähtee pumpulta shift leverillle eli suunnanvaihtoventtiilille. Kaksi muuta ovat suunnanvaihtoventtiililtä eteenpäin ja taaksepäin kanaviin. Suunnanvaihtoventtiilissä on mekaaninen jousikuormitteinen öljypaineen säädin, joka joskus voi jumiutua.

Velvet Drive öljypaineen mittaus liitännä

Öljypaineenmittausta varten Velvet Drive merivaihteenrungossa on jokaisessa kanavassa avattavat tulpat, joihin painemittari laitetaan. Yhdellä painemittarilla selviää, koska jokaisen kanavan paineen voi mitata vuorollaan. Aloitetaan pääpiiristä, koska se kertoo kaiken. Tässä piirissä pitäisi olla vähintään 12 bar paine, kun merivaihdetta pyöritetään veneen dieselmoottorin tyhjäkäyntikierroksilla eli noin 600-700 rpm. Jos merivaihde on jo irroitettu veneesä, täytyy sitä pyörittää jollain muulla. Sopivaksi tähä käy esim. riittävän järeä eli tehokas porakone, jossa on kierrosten säätö.

Merivaihteen paineen mittaus porakoneella pyörittäen
Merivaihdetta pyöritetään porakoneella kytkyn avulla. Samaalla mitataan paine.

Porakone liitetään merivaihteeseen jonkinlaisen kytkyn avulla. Rakensin kytkyn kumiletkusta ja isosta ruuvimeisselistä, joista sain kahdella letkuklemmarilla sopivan kytkyn. Paineen mittasin Linnea 2:n omalla ä painemittarilla. Kun merivaihteen Velvet Drive 73C korjaus on tehty, mitataan paine samalla tavalla ennen veneeseen asentamista.

Merivaihteen Velvet Drive 73C avaaminen

Tästä on tekeillä jossain vaiheessa video Youtubeen, kunhan aika antaa myöden. Tässä kuitenkin kuvia ja joitakin huomautuksia. Avaamiseen eli purkamiseen menee muutama tunti. Pidä huolta ettet hukkaa ja sekoita osia. Hyvä tapa on pussittaa kaikki osat ja ruuvit sekä merkata mistä kyseinen osa on. Itse käytän varaosakirjan numerointia ja merkitsin vähänkän sekaantumisvaaraan joutuvien osien pussit tällä numerolla. Lisäksi kannattaa ottaa paljon kuvia, niin merivaihteen kasaaminen käy helpommin, kun on jostain msitä osan paikan ja asennon pääsee tarkistamaan. Ota kuva ennen irroitus ja irroituksen jälkeen. Joka vaiheesta.

Aloita poistamalla öljyt merivaihteen sisältä tyhjennyspropusta. Vie öljyt ongelmajätekeräykseen.

Velvet drive shift lever ja dipstick
Shift lever eli suunnanvaihtoventiiliin liittyvät osat samassa pusissa. Myös öljytikku eli dispstick on löyttänyt tiensä pussiin.
Öljypumpun kannen ruvit ja peruutusvaihteen palautusjouset
Peruutusvaihteen kannen kiinnitysruuvit ja peruutusvaihteen painejouset samassa pussisa. Ohjaustapit menevät vielä samaan pusiin.

Aloita irroittamalla öljypumppu

Lyös ensin öljypumpun kanteen ja vaihdelaatikon runkoon merkki, jotta saat öljypumpun samoin päin takaisin. Jos laitat väärin päin, pyörii potkurisi väärään suuntaan.

Velvet drive öljypumpun merkki
Tee merkki missä asennossa öljypumppu on ennen irroitusta.
Irroita öljypumppu
Irroita öljypumppu.

Irroita öljypumppu avaamalla kolme kyvassa näkyvää pulttia. Jo tässä vaiheessa manittakoon, että Velvet Drive Amerikkalaisena tuotteena on tehyt tuumamitoilla. Niinpä kaikki, korostetusti kaikki, ruuvinkannat on tuumaisia! Kuvassa vasemalla näkyvät saat 16 mm hylsyllä auki, vaikka pultin kanta on 5/8″ kokoinen. Öljypumppu on vielä kumisella huulitiivisteellä kiinni. Sen saa helposti irti, kun sitä pyöräyttää vähän esim. varovasti vasaralla napauttamalla. Kun otat öljypumpun irti, ota myös akselin U-mallinen kiila talteen.

Kun varsinainen öljypumppu (sisältää vain kaksi ratasta) on irti, irroitetaan öljypumpun toinen osa joka sisältää öljysäiliön ja öljykanavat. Tätä varten tarvitset 7/16″ piippuavaimen (=11,1 mm) tai ohuen hylsyn. Pultit 4 kpl jotka tulee irroittaa on uotettu 15 mm leveään reikään, joten hylsysi ei saa olla tätä paksumpi.

Öljypumpun kansi pultti tuumaisia
7/16″ mutterikanta joka on monikulmainen.

Monikulmainen ruuvi on tosiaan upotettu hyvin kapeaan reikään.

Velvet Drive 73C pakkivaihteen avaus
Irroita pakkivaihteen etukansi. 1/2″ piippuavaimella.
Velvet drive apkkivaihteen kytkinpakka
Avaa pakkivaihteen kytkinpakka. Ota jouset ja kolme ohjuritappia talteen. Ota kuva missä koloissa jouset oli ja missä vastaavasti ohjuritapit.

Öljypumppu on kannessa kiinni vain huulitiivisteensä varassa. Öljypumpun saa kätevästi irti työntämällä paineilmaa pumpun öljykanavaan, jolloin pumpun kansi ponnahtaa auki.

Velevt Drive öljypumppu
Öljypumppu kostuu kahdesta rattaasta.
Velvet Drive merivaihteen öljypumpun avaaminen
Avaa öljypumpun sumpun kotelo työntämällä paineilmaa öljykanavaan.

Pakkivaihteen kannen avaaminen vaatii 1/2″ piippuavaimen, koska pultin kannat on upotettu niin syvälle ja kapoiseen koloon. Vanhoissa työkaluissa minulla on tallella tuumasetkin työkalut (oli aikoinaan tarve), joten nyt niille tuli käyttöä.

Reduction unit eli alennsuvaihteen irroitus
Irroita alennusvaihde merivaihteesta avaamalla rungon pultit.
Sisäiseti nämä eivät ole keskenään mitenkään kiinni. Merivaihteen isompi rengas jossa on hammastus pyörittää alentajan sisällä olevaa planeettapyörästöä, joten osat saat helpommin irti pyörittämällä akselia.
Planeettapyörästö
Planeetapyöörästö näyttää tässä vaiheessa tältä.
Merivaihteen takakansi
Irroitetaan merivaihteen ”laippa” joka pitää akselin laakeria paikoillaan.

Lopuksi irroitetaan poistetaan merivaihteen pääakseli vaihteesta. Mukana tulee palneettapyörästö ja eteenpäin kytkin (froward glutch), joka muodostuu rihlatun sylinterin sisällä olevista levyistä.

Poista pääakseli
Jostain syystä pääakselia piti vähän naputtaa kumivasalla ennen kuin se tuli ulos.
Merivaihteen eteenpäin kytkin ja planeettapyörästö
Pääakseli jossa on planeettapyörästö ja eteenpäin kytkimen pakka. Huomaa tummentuma.

Tässä vaiheessa avaamista selvisi heti, että merivaihteen vika oli se mitä oli pahimmillaan epäillyt.

Eteenpän kytkin irroitetaan akselilta poistamalla akselissa olevat upotetus puolipyöreät kiilat ja O-rengas. Tätä varten tarvitaan puristin, joka puristaa eteenpäin kytkimen kuppia sens isällä olevaa jousta vasten. Niinpä piti alkaa kaivamaan tarveainevarastosta sopivaa kierrätysmateriaalia josta tälläisen voi tehdä. Ja löytyi, Ikean vanhojen konttopöytien runko näytti juuri sopivalta. Sitten vain työstämään ja puristin oli valmis. Tarvittiin vain rälläkkä, porakone ja reikäsahanteräsarja.

Puristusjigin osat. Ikean pöydän tuet
Puristusjigin osat. Lisäksi pari 14 mm paksuista pulttia.
Puristusjigi käyytössä. Forward glutch irti
Kun pultin muttereita kiristää vuoron perään,tulee akselin kiila näkyviin.
Akselin kiila näkyy
Akselin puolikaaren muotoiset kiilat poistetaan. Ja takana näkyvä O-rengas.
Forward glutch
Eteenpäin kytkin on käynyt todella kuumana. Sisukset osin sulanneet ja akselin liukulaakeri viottunut.

Merivaihteen Velvet Drive 73C korjaus, mitä selvisi?

Kun merivaihdetta oli avattu tähän saakka niin selvisi mikä merivaihteesta oli lopulta mennyt rikki. Vuonna 2019 merivaihteen akselin taaempi päätytiiviste (huulitiiviste) oli rikkoutunut ja merivaihteen öljyt lopulta löytyivät Linnea 2:n pilssistä.

Merivaihde taaempi akselin huulitiiviste
Merivaihteen akselin laippa ja akselin huulitiivste. Laippa menee huulitiivisteen sisään. Kuvassa jo uusi huulitiiviste.

Normaallissa kauden aikaisessa tarkastuksessa oli toki huomattu, että merivaihteen öljypinta oli alentunut ja öljyä piti lisätä kauden puolivälissä. Öljyä meni kohtalainen määrä. Nyt käsi pystyyn, kuinka moni tarkistaa merivaihteen öljymäärän aina ennen lähtöä? Lisäksi Linneassa on öljypainemittari mittamassa öljyn painetta joka osaltaan kertoo riittävästä öljymäärästä. Ongelma on toki se, että mitari on alaohjaamossa mistä ei ole vuosiin ajettu, mutta tapanani on ollut säännöllisesti tarkistaa myös merivaihteen mittarinäyttämä venettä käynistäessä (ja käydessäni alaohjaamossa ajon aikana) ja se tehdään siis vain alaohjaamosta. Mittari on näyttänyt aina oikeaa lukemaa. Öljyä on siis ollut riittävästi nostamaan öljypaineen. Mittari näytti oikeaa äljynpainetta myös täsytuhon jälkeen. Merivaihteessa ei ollut siis siäsisiä vuotoja ja sen öljypumppu toimi. Ongelma oli siinä, että eteenpäin kytkimen levyt olivat sulanneet.

Öljyn lämpötila

Noniin. Merivaihde on siis hyvin herkkä liialliselle lämmölle, joten siksi merivaihteessa on tehokas lauhdutin jossa öljyä jäähdytetän merivedellä. Lauhduttimen lähtö on merivaihteen päältä (alussa olevissa kuvissa näkyy metalliputki). Ilmeisesti öljyä on ollut kuitenkin niin vähän, ettei tämä jäähdytys ole toiminut riittävästi, joten merivaihde on vaurioitunut jo aiemmin ja tämä vaurio on pikkuhiljaa kasvanut.

Lisäksi, jostain kumman syystä taas merivaihteen öljyt löytyivät Linnea 2:n pilssistä. Tällä kertaa matka katkesi ja merivaihde oli polttavan kuuma eikä öljytikun pää kastunut edes litran kaatamisen jälkeen (öljytilavuus noin 4,5 litraa lauhduttimen kanssa). Syy vuotoon on se, että merivaihteen akselin laipan kunigasmutteri oli löystynyt ja laippa oli päässyt heilumaan. Tämä söi akselin huulitiivisteen ja öljyt tulivat melko lyhyellä aikavälillä ulos merivaihteesta.

Tästä viisastuneena tehdään (useammin) seuraavat toimenpiteet:

  • Tarkistetaan potkuriakselin linjaus, myös kauden aikana muutaman kerran. Seurataan tiheämmin ainakin alkuun onko merivaihteessa vuotoja. Koska kunigasmutteri on laipan syvennyksessä, ei sitä pääse näkemään saati sen kireyttä tarkistamaan.
  • Siirretään merivaihteen öljypaineen mittaus myös NMEA2000 väylään ja siten monitoiminäyttöihin. Luodaan öljynpaineelle hälytysraja (monitoiminäytössä). Tosin tämä ei ehkä olisi estänyt tätä rikkoutumista, koska merivaihteessa oli öljynpainetta riittävästi loppuun saakka. Ongelmana oli öljyn kuumeneminen.
  • Lisätään merivaihteen öljykiertoon klikson (lämmstä sulkeutuva termostaatti), joka laukeaa 80 asteen lämmössä ja aiheuttaa hälytyksen. Linneassa on jo pakoputken joutsenkaulassa tälläinen klikson ja pakoputken joutsenkaula sijaitsee hyvin lähellä merivaihdetta, joten tämän lisääminen pakoputken kliksonin rinnalle on todella helppo ja yksinkertainen toimenpide.

Uskoisin, että viimeinen toimenpide on tehokkain pitkällä aikavälillä.

merivaihteen öljynpaineen mittaus
Velvet Drive merivaihteen öljynpaineen mittaus. Toinen anturi tarjoaa tietoa analogiselle mittarille ja toinen NMEA2000-väylään.
merivaihteen lämpötilahälytys
Merivaihteen öljyputkeen asennettu klikson joka sulkeutuu 80 asteen lämmössä ja aiheuttaa yleishälytyksen (ääni ja valo) moottorin valvontapiirissä.

Muutama kuva vaurioista

Merivaihde liukulaakeri pinta rikki
Pääakselin liukulaakerin pinta täysin rikki. Vaihtoon.
Merivaihteen painelvyn kappaleita
Eteenpäin vaihteen murusia löytyi öljypohjasta. Sivuhuomautuksena, Velvet Driv merivaihteen öljyproppu ei ole magneettinen, toki ei alumiiini siihen olisi edes tarttunut,
Merivaihteen eteenpäin vaihteeen painelevy
Eteenpäin kytkinpakan painelyvy. Osin sulanut ja tiiviste pettänyt täysin. Tämän palasia löytyi öljypohjasta.
forward glutc gettin hot
Eteenpäin kytkimen levyt ovat käyneet niin kuumina että ne eivät ole enäää edes suoria. Kaikki vaihtoon.
Sulanutta alumiinia kytkimen kupin booreissa. Kaikki sula metalli pitää poistaa.
Kytkinpakan levyt olivat totaalisesti rikki. Muoto ja pinta.

Merivaihteen Velvet Drive 73C korjaus

No, ensinnäkin kaikki osat puhdistettuiin. Sen jälkeen ostettiin USA:sta houling kit jossa oli kaikki tarvittavat osat. Tiivisteet, laakerit ja forward Glutch eli eteenpäin kytkimen levyt. Pakkikytkin oli vielä todella hyvässä kunnossa.

Eteenpäin kytkimen kuppi puhdistettuna ja odottaa uusia O-renkaita.
Myös suleneet alumiinit poistettiin kupin booreista.

Suomalaiset venetarvikemyyjät ja varaosakauppiaat

Oletko koskaan saanut hyvää tarjousta, tai ylipäätä tarjousta, Suomalaisilta venetarvikeliikeiltä kun olet lähettänyt sinne sähköpostia. Kun hankin Linnea 2:een 14 000 eurolla navigointikamaa vuonna 2018, sain vain yhdestä paikasta tarjouksen (kiitos Mika). Muualta syvä hiljaisuus. Ja koska olin luetellut kaikki Simradin tuotteet Simradin osanumeroineen mitä tarvitisin, ei olisi ollut kovin vaikeaa naputella ne firman ERP:iin ja tehdä tarjous. Mutta ei. Ei kiinostannut. Sama se oli nyt varaosien kanssa.

Lähetin merivaihteen korjauksen yhteydessä neljälle, siis NELJÄLLE, Suomalaiselle venealan yritykselle kyselyn sähköpostilla varaosien hinnasta. Kaikki mainostavat Internetin ihmeellisessä maailmassa myyvänsä Velevet Drivin varaosia. Yksikin alennuksella, joten tarve päästä varastosta eroon oli varmaan suuri. Jos lähetän varaosapyynnon jossa on lueteltu Velvet Drivin varaosanumerot ja liitteeksi laitan vielä Velvet Drivin varaosaluettoln kuvieen, niin luulisi että olisi melko helppo tehdä tarjous. Vielä kun laitoin tiedonkin, että tarjousta oli aikaa väsätä 2 viikkoa ja tarvitsen osat vasta 45 päivän kulutta siitä, kun tarjouksen jättöaika päättyy – näistä neljästä – yksikään ei antanut vastausta määräaikaan. Osta siinä sitten Suomesta jotain.

Varaosakyselyn sähkäposti

Vastauksia tarjouskyselyyn sain määräajan sisällä siis tasan nolla. Määräajan jälkeen sain yhden vastauksen jossa ilmoitettiin että Suomalainen myyjä voisi tilata varaosapaketin Englannista. Hintaa tulisi tulleineen 2200 € eikä paketin tarkemmasta sisällöstä olisi tietoa. Lisäksi sain yhdeltä myyjältä puhelinsoiton joka hieman sivusi varaosieni tarvetta. Enempi se taisi olla puhelu jossa koitetiin myydä varastonpohjia pois.

Tässä lähettämäni sähköposti:

Hei,

Tärvitsen Overhaul kitin Velvet Drive 73C + Reduction unit 2:1 merivaihteeseen. Ja sitten muutaman lisäosan.

Overhaul kit:in pitää sisältää KAIKKI tiivisteet ja O-renkaat. Ja jos kitti ei sisällä forward clutch:in osia, niin ne erikseen.

Tarvitsen siis nämä osat (kts oheinen räjäytyskuva):

58 = Sealing ring: WG part number 3-46
59 = Clutch Piston & ball assy: WG part number 6-A45 (5)
60 = Clutch Plate (steel): WG part number 3-65 (6)
61 = Clutch Inner plate assy: WG part number 12-A66
62 = Clutch Pressure plate: WG part number 5L-67

66 = Bearing sleeve bussing for output shaft.

Vaihtaisin myös kaikki needle bearings:it samalla, muistaakseni niitä oli 4 kpl.

Tarvitsen osat vasta joskus helmikuun puolivälissä / lopulla, mutta jos saisin osien kokonaishinnan tammikuun 12 pv mennessä, niin pystyisin vielä tarkistamaan että minulla on kaikki tarpeellinen. Eli luettelo mitä overhaul kitti sisältää olisi hyvä olla tiedossa.

Saksalaiset venetarvikemyyjät

Saksasta tuli nopeasti vastaus heti seuraavana päivänä ja hinnat hyvin eriteltynä. Osat olisivat maksaneet 1883 € + toimitus Saksasta Suomeen joka yleensä ei maksa kymppiä paria enempää. Ongelma oli vain siinä, että varaosat maksoivat 2,5 kertaa sen, mitä hinta on rapakon takana. Siis tullattuna ja ALV maksettuna.

Varaosat USA:sta

Sain tarjouksen myös useilta USA:n varaosamyyjältä. Tällä kertaa ostopaikaksi valikoitui Simplicity Marine Products, Inc. https://www.simplicity-marine.com/

Velvet Drive spare parts
Merivaihteen Velvet Drive varaosat

Hintaa osille tuli läheiseen postitoimipaikkaan toimitettuna noin 650 €. Tämä hinta siis sisälsi osat, toimituksen UPS:llä (kesti noin 1 viikon), tullimaksun, ALV:n sekä valuuttakurssimuutokset.

Velvet Drive varaoast
Merivaihteen Velvet Drive varaoast saapuivat 31.3.2023.

Kuvagalleria merivaihteen kunnostuksesta.

Sivulle 2: merivaihteen kasaaminen

Sivut: 1 2