Linnea oli lakattu puurunkoinen (mänty) limisaumainen fiskari-mallinen retkivene vuodelta 1952. Siinä oli Volvo-Pentan MD2 moottori. Se tuli ”laivastoon” heinäkuussa vuonna 1998 ja myytiin toukokuussa 2004.
Nämä Linnean myyntikuvat on otettu 8.5.2004 klo aamulla kello kuuden aikaan yöllisen vartiovuoron päätteeksi, joten yökosteus näkyy mm. ikkunoissa. Kuvat on otettu Hewlet Packardin HP635 digitaalikameralla. Tallennusmediana kamerassa oli 3,5″ disketti (korppu) ja kuvien maksimi resuluutio oli 640×480 pix.

Linnea parantelun kohteena
Linnea oli mäntyrunkoien limisamaunen vene jota edelliset omistajat olivat pitäneet hyvänä. Se ei vuotanut lainkaan vettä sisään, käytännössä pilssipumppua ei tarvinnut esim. satamassa lainkaan. Myös vesillelasku oli helppo, vene tiivistyi alle puolessa tunnissa ja ainoa mitä tarvittiin ennen sitä oli veneen oma pieni pilssipumppu. Ja tämä 50 vuotta vanhalla veneellä!
Sisätilat ja karttapöytä.
Edellinen omistaja oli tehnyt veneen sisälle paljon puutoitä. Konekoppa oli uusittu ja venettä kiersi pitkä istuinpenkki. Myös karttapöytä oli uusittu.

Hella (nestekaasukäyttöinen) oli kuitenkin sijoitettu karttapöydän sisään. Mitoitus oli sellainen, että likki lämmitti karttapöydän puuosia jotka jopa syttyivär palmaaan. Lisäksi vieressä oli moottorin polttoainetankki eli se sijaitsi karttapöydän alla/takana.
Pressukin piti uusia vuosituhannen alussa, koska se alkoi olemaan jos niin hapero (ompeleiden lisäksi kangas). Taas tuli ompelukoneelle käyttöä. Vanhasta pressusta sai sentään kaavat, että uusi oli vähän helpompi tehdä.


Niinpä yhden vajaan kauden käytön jälkeen tuli ajatus siirtää keittolevy pois kyseisestä paikasta ja tehdä karttapöydästä toimivampi navigointia varten. Lokikirjalle, harpille, kolmioviivaimelle yms. tuli teline karttapöydän oikealle puolelle ikkunan viereen. Karttpöydän etuseinaan lisättiin autoradio ja koneen valvontamittareita (käyttötunti, lämpötila ja öljynpaine). Huomaa Nokia 2110:lle puusta tehty teline puhelimen latausjohtojen alla. ”Kojetaululla näkyvä johdonpätkä liittimellä on käsi-GPS:n Garmin 2+ virta ja NMEA-väylän kaaplei. Karttapöydällä voitiin pitää täyskokoista merkikorttisarjaa tai kannettavaa tietokonetta, jossa oli merikarttaohjelma (esim. Ozi-Explorer + omat skannatut ja kalibroidut kartat). Jälkimmäistä ei juuri käytetty vaan navigointi hoitui kätevimmin paperisella merikorttisarjalla.
Ohjaajan paikka
Myös ohjaajan paikkaa muutetiin sitenettä tehtiin täysin uusi kytkinpaneeli ja lisättiin virtalukko. Myös kaikuluotain (Garmin Fishfinder 240 Blue) on löytönyt paikkansa.



Uusi pentteri
Pentteri eli venekeittiö sijoitettiin veneen keskelle paapurin puolelle.




Sähkökeskus
Kun kyseessä on vanha pieni vene, niin myös sähköt olivat yksinkertaisia. Toki navigointilaitteita tuli lisää (ja mahdollisuus tietokoneelle), autoradio, diesel-käyttöinen 2,5 kW lämmitin (Eberspächer), työ- ja sisävaloja sekä vesipumppu.

Masto


Masto tehtiin veneen ajankuvaan sopivasta materiaalista eli puusta (liimapuusta). Se tehtiin sen verran tukevaksi, ettei se vaatinut vantteja pystyssä pysyäkseen. Saalinki toimi työvalojen telineenä ja viirien nostoköysien ylätukena. Kuvassa eteenpäin ylhäällä vasemalla auton lisäpitkä, sen oikel´la puolella (mustakehty) työvalo ja saalingin alla mustarunkoinen valo on veneen kansivalo. Navigointivalon häikäisysuoja oli tehty itse rosterista. Suoraan ylös lähtee keskeltä ankkurivalo ja lisäksi on VHF:n ja FM-radion antennit.
Uimataso ja sukeltajan tikkaat
Linneaan tehtiin taakse uimataso ja sukeltajan tikkaat koska omistaja harrastaa hyvin aktiivisesti sukeltamista. Uimatason runko tehtiin happosesta putkesta ja itse taso painekyllästetystä (tai oikeastaan vastaavasta) puusta. Vneen toisella puolella (styyra) on uimatasolla 2 kg:n nestekaasupullo hellaa varten.

Hätävarusteet, katsastusvarusteet
Toki veneestä kaikki löytyi. Koska moottori lähti myös veivistä käyntiin, niin aina ei ollut niin tarkkaa oliko akussa sähkö vai ei. Varisnkin loppusykysn reissuilla kun yöllä oli jopa pakkasta ja Eberi lämmitti koko yön, tai ainakin aamuyöhön saakka kunnes se sammui sähkön puutteesee, oli mukava että koneen sai käyntiin kammesta kääntämällä. Lähti muuten helposti.

Ja ne keulahytin makuupaikat sitten
Pressulla suojatussa avotilassa oli tilaa kahdelle nukkumapaikalle. Mutta se tavaramäärä – ahdasta olis tullut. Keulassa oli nukkupaikka kahdelle.

Keulahyttiin mahtui kaksi nukkumaan ja jonkin verran tavaroita. Onhan siellä airotkin, Linneaa pystyi siis jopa soutamaan… Keulan seinissä on irtonaiset makuualustat lämmön eristeenä, kyllä se kylmä merivesi hohkasi hyttiin puun läpi liian hyvin, joten lisäeristystä tarvittiin keväällä-keäskuussa ja sykyllä. Toinen veneen 6 kg:n jauhesammuttimista oli keulassa makuutilassa – sama sijoittelun filosofia jatkuu edelleen (en halua herätä siihen, että ajohytti palaa ja se ainoa sammutin on siellä ajohytissä). Keulaboksissa (ovikin siihen löytyi) on 30 litran vesisäiliö. Punkan alla oli lisäksi n. 25 litran rosterinen säiliö makealle vedelle. Pukan alla pilssisä oli jonkin verran säiltystilaa elinavikkeille, jääkaappia veneessä ei ollut.

Makuuhytin seinillä oli pakolliset katsastusvarusteet eli kelluntaliivit (noste 50 N) neljälle. Vene oli rekisteröity kahdeksalle ja venekerhon katsastuksessa täytyy kelluntaliivejä löytyä yhtä monta. Kaksi liiviä on lisäksi jemmattu jonnekin muualle, saattoi olla perän lokero. Käytämme kuitenkin itse veneilessä paukkuliivejä (noste vähintään 150 N) ja jos kavereita on mukana, heillä on usein omat paukkuliivit tai jos ei ole, heillekin tarjoamme paukkuliivit. Tälläkin hetkellä (2021) veneessäni katsastusta varten kasa liivejä (noste 50-100 N) , joita ei koskaan käytetä. Silti veneessä on aina kaikilla vuosittain tarkistetut paukkuliivit (noste 200+ N) ja varaosat niihin.
Pohja
Pohjassa oli mm. kaikuluotaimen anturi. Oli pakko asentaa Garminin peräpeilianturi, koska pohjan läpi anturia ei saanut. Lisäksi sen asentaminen puurunkoiseen olisi ollut hyvin työläs. Piti vähän miettiä kiinnitystä ja virtauksia.

Myös kaikuluotaimen lokin anturi oli mallia peräpeili. Sekin piti asentaa pohjaan. Hyvä näistä tuli. Anturit toimivat veneen koko nopesualueen täydellisesti.





Volvo Penta MD2. Valmistenumero 8685.
Moottorin iästä ja käyttötunneista ei ollut mitään tietoa. Joten se piti haalata (suomennettuna tehdä vähän suurempi huoltoremontti).











Moottorin haalaus tehtiin veneessä veneilykauden jo päätyttyä. Eli loppusyksystä. Näin vene oli keväällä taas valmis kohti uusia luonnon satamia.
Kuvia Linneasta luonnon satamista
No-niin. Siihen aikaan ei ollut kännyköissä kameraa. Enkä edes omistanut digi-kameraa. Mahdollisesti joku huono paperikuva voisi löytyä kun Linnealla ollaan jossain Saaristomeren (esim. Utön viereisen saaren suojainen sisälahti) luonnon satamassa. Linnealla kartoitetiin runsaasti uusia luonnon satamia ja sillä kulejtiin paljon ihan omia väylän ulkopuolisia reittejä, koska siinä oli niin matala syväys, tukeva köli köliraudalla ja potkuri kölin takana suojassa. Esim. Jurmoa eteläpuolelta kiertäessä kerran keula nousi vedenalaiselle hiekkasärkälle. Riitti kun hypääsi veteen keyseiselle hiekkasärkälle ja työnsi veneen takaisin vapaaseen veteen. Helppoa. Veneily oli silloin hyvin yksinkertaista.

Linnea myytiin keväällä 2004. Miksi? Syitä oli useita.
- Vene oli hieman liian pieni kuukauden reissuun, varsinkin kun mukana oli sukellusvarusteet ja mahdollinen kompressori.
- Veneen materiaali oli hieman turhan herkkä sukelluskäyttöön. Painovyön pudottaminen lakatulle takakannell olisi tehnyt syvän kuopan pehmeään mäntyyn.
- Veneen materiaali ei sallinut myöhäsitä syksyistä veneilyä. Niitä kuulaita kirkkaita pakkaspäiviä, kun lumi on satanut saaristoon.
- Tilat elintarvikkeille kuukauden (heinä- elokuun) kesälomaa silmällä pitäen olivat – niin niitä ei ollut. Olisi pitnyt kierää satamasta toiseen, mutta se pirta ei sovi. Mielummin luonnon satamissa.
Millainen vene seuraavaksi?
- Ei lasikuituista (niitä kokeunut ihan riittävästi enkä omaa sellaista halua)
- Ei tersästä (sukellussueran ja kaverin veneet terästä. Jatkuvaa ruosteen kanssa taistelua)
- Ei puuta, vaikka se hyvä materiaali veneeseen onkin.
- Pitä olla alumiininen
- Pitää pystyä pääsemään luonnonsatamiin (syväys).
- Pitää olla avoin yläohjaamo vähintään optiona (olen kyllästynyt ajamaan sisältä)
- Sukellsukäyttöön sopiva (riittävän iso avotila takana, kompuralle tila konehuoneessa)
- Pitää kulkea 15 solmua tarvittaessa
- Pitää olla itsenäinen alus noin 2-3 viikon ajan.
- Lämmin makeavesisuihku plussa. Ainakin optiona
- Saunaa ei tarvita
- Lämmitysjärjestelmä Reflex (tai vastaava) kamiina


