Pakollinen katsastusvarustus, LED soihtu
Katsastusvaatimukset, luokka 3.
- VAIHTOEHTO A: Matkapuhelin, säänkestävästi suojattuna, ulkosaaristossa suositellaan: kiinteästi asennettu VHF-DSC (ota huomioon radiolupa), sekä 1kpl LED-soihtu varaparistoineen (vaihtoehtoisesti 2 kpl punasoihtuja)
– Suositellaan lisäksi: 2 kpl punaisia laskuvarjoraketteja sekä 2 kpl punasoihtuja - VAIHTOEHTO B: 2 kpl punaisia laskuvarjoraketteja ja 2 kpl punasoihtuja (vaihtoehtoisesti led-soihtu varaparistoineen) tai 4 punasoihtuja, tai 2 kpl punasoihtuja ja 1 kpl LED-soihtu
– Suositellaan lisäksi: matkapuhelin, säänkestävästi suojattuna ja VHF.
Koska Linnea 2.ssa on kiinteä meri-VHF DSC:llä, tarvitaan lisäksi AINOASTAAN kaiken muun kattava LED-soihtu.
Pohjaa katsastusmuutoksille vuonna 2017
Veneilyliitto: Katsastusmuutokset pohjautuvat vahvasti viranomaisten ja ennen kaikkea Rajavartiolaitoksen kanssa tehtyyn yhteistyöhön. Muutos perustuu puhtaasti hyvän hätäavun saamiseen, johon vaikuttaa kolme keskeistä toimintoa: avun kutsuminen, paikantaminen ja kommunikointi hätätilanteessa.
Oma mielipide: Soihdulla ei kutsuta eikä kommunikoida. Paikantamiseenkin se sopii huonosti (Suomen vesialueet ovat saaria täynnä), paitsi aivan kohteen lähellä. Tällöin hädässä olija näkee avustajan ja pystyy kommunikoimaan tehokkaasti suuntaavalla tehokkaalla valololla, vilkkuvalla tai ei. Tai meri-VHF:llä (käsi) tai aluksen lähettävällä AIS lähettimellä. Tällöinhän hädässä olija näkyy koko ajan apuun tulevan pelastusaluksen (tai usean huviveneen, AIS vastaanotin alkaa olemaan melko yleinen) karttaplotterilla.
Pyrotekninen soihtu verrattuna LED soihtuun
Pyrötekninen soihtu tuottaa noin 15000 kandelan (cd) valovoiman. Markkinoilla olevat LED soihdut taas tuottavat vaatimattoman 90-500 kandelaa. Lisäksi näissä LED soihduissa valo kulkee muovilinssien läpi ja tämä vähentää saatavaa valomäärää. Riippuen Kiinalaisen tekemän muovin laadusta, saattaa linssiin jäädä huomattavakin valomäärä. Onko näitä kukaan mitannut ja tutkinut?
Led soihtu – onko vaatimuksia, mikä kelpaa, mikä ei?
Tällä hetkellä vaatimuksena on veneilykäyttöön tarkoitettu hätämerkinantolaite. Lähinnä
autoilukäyttöön tarkoitetut laitteet ovat valaisimia. Tästä on helppo olla samaa mieltä, koska noiden autoihin tarkoitettujen paristokäyttöisten varoitusvilkkujen jne valovoimat ovat hyvin pieniä.
SPV:n katsastusinfo 2/2022
Suora lainaus katsastusinfosta:
”Vuonna 2017, jolloin LED-hätämerkinantovälineet tulivat vaihtoehdiksi, vaatimus kirjattiin yksinkertaisesti
seuraavalla tavalla: tuotteen valmistajan vesitiivis vapaa-ajan veneilykäyttöön ja nimenomaan hätämerkinantovälineeksi valmistama laite. Minkälainen laite sitten täyttää edellä kirjoitetun varsin väljän vaatimuksen. Tässä on tärkeää ajatella laitteen käyttötarkoitusta – hätämerkinantoväline. Sen tulee toimia silloin kun on hätä. Sen tulee olla helppo käyttää. Sen tulee näkyä riittävästi. Se tulee tunnistaa hätämerkiksi. Se ei saa häiritä veneen muiden laitteiden eikä navigoinnin toimintaa.
Info 2/2018 täsmensimme ohjeistusta seuraavasti. Vesitiiviys veneilykäytössä tarkoittaa suojausluokkaa
IPX6. Tämä on helppo todeta, koska suojausluokille ovat mittausmenetelmät olemassa ja merkinnät ovat
kansainvälisesti vakioituja. Hätämerkinantokäyttö tarkoittaa kahta asiaa: valon väriä ja valovoimaa. Valon
värin tulee olla oranssi tai punainen. Näin ollen valkoinen väri ei käy. Tämä tullee olemaan eurooppalainen
vaatimus tulevaisuudessa ja myös viranomaisten näkemys tukee tätä. Tämäkin on helppo todeta
katsastuksessa. Valon voimakkuuden tulee optimaalisessa suunnassa olla vähintään 35 kandelaa [cd].
Tähän ei ole yksikäsitteistä mittausmenetelmää vielä käytössä, joten tukeudumme valmistajan
mittaustuloksiin ja ohjekirjan ilmoittamaan tietoon”.
Katsastusinfossa on tässä virhe, koska yksikäsitteinen mittausmenetelmä on olemassa. Hinta on vain kova ja sen käyttö vaatii osaamista. Mutta hyvä, vaatimus on 35 kandelaa. Hyvin vaatimaton valomäärä siis. Luumeneina se on noin 220 lm ympäriinsä valoa antava valolähde.
Linnean primääri hätämerkinantovälineet
- Meri-VHF-DSC. Varmennettu sähkönsyöttö toisesta lähteestä (varalla toinen erillinen kiinteä meri-VHF).
- Käsi-VHF.
- Erillinen lähettvä AIS. Varmennettu sähkönsyöttö toisesta lähteestä. Omalla GPS:llä ja antennilla.
- Merkinantopistooli (4 cal), Comet punainen valoraketti (300 m) laskuvarjolla 2 kpl
- Merkinatopistoolin punainen valopatruuna Comet, 2kpl
- Merkinatopistoolin valkoiset valopatruunat Comet 4 kpl
- Merkinatopistoolin merkiantopatruuna, pamaus (ääni) 2 kpl
- Äänimerkiantolaite, sumutorvi sähköinen
- Äänimerkiantolaite, sumutorvi paineilma
- Äänimerkiantolaite, puhallettava
- Kiinteä tehokas hakuvalo (24 V)
- Kädessä pidettävä tehokas LED hakuvalo (12 V)
- Veneen tehokkaat (2 kpl) vesitiiviit (sukelluskäyttö) käsivalaisimet, joissa vilkkuva hätävalo-toiminto. Näkyy todella pitkälle. Valkoinen.
- Kaksi matkapuhelinta. Eri operaattorit. Toinen perinteinen, toinen älypuhelin. Kumpaakin suojapussi.
- Hätätarvikepussissa kaksi paristokäyttöistä vesitiivistä fikkaria varaparistoilla.
- Joitakin ”ylivuotisia” hätäraketteja ja soihtuja. ”Kai näistä joku toimii, jos uskaltaa tälläistä pyröteknistä laitetta ylipäätä käyttää”.
Kuten huomaatte, listalta puuttuu LED soihtu, jota en ole nähnyt tarpeelliseksi investoinniksi, koska luettelossa on paljon sen korvaavia ja paljon sitä parempia merkinantolaitteita. Vene kuitenkin pitää katsastaa ja silloin tämä kaikkien muiden hätämerkinantolaitteiden korvaava ihmelaite tulee löytyä. Onneksi katsastusinfossa on lueteltu vaatimukset ja niiden pohjalta LED soihtu voidaan tehdä.
DIY – LED soihdun tekeminen.
Kuvasarja kertokoon. Tässä LED-soihdun tekemisessä valolähteenä on käytetty paristokäyttöistä LED-fikkaria jossa on mm. ns. strobo-toiminto. Lisäksi rauhallisempi vilkku. Fikkarin valoteho ylittää 220 lm vaatimuksen.
Ja liitoskohdat vielä tehdään tiiviiksi Wurthin polymeeripohjaisella tiivistyslliimamassalla.
Ai-niin, se piti olla punainen
No ei hätää. Tehdään toinen sitten punaisella LED:illä. Eli valaisimen valkoinen LED komponetti vaihdetaan punaiseksi LED-komponentiksi. En nyt ala tässä sen tarkemmin avaamaan kuinka tämä tehdään sekä sitä, että valkoisen LED:in kynnysjännite on korkeampi kuin punaisen. Ensimmäinen on helppo toimenpide elektoniikkaa harrastaneelle ja jälkimäisellä ei ole tässä sovelluksessa mitään väliä.